نکات مهم در یک پرزنت
خوب :
تحقیق و
بررسی کافی در مورد موضوع صحبت.
تعداد اسلایدها بیش از 10 عدد نباشد.[برای 20 دقیقه ارائه]
فونت نوشته ها کمتر از 30 نباشد.
سخنرانی سرگرم کننده و جذاب باشد.
تماس چشمی با افراد داشته باشید.
صحبت کردن به تنهایی راهی کافی برای تبادل اطلاعات نیست.
روخوانی نکنید.
از موارد مرتبط با موضوع، مثل داستانهای کوتاه، طنز و ... استفاده کنید.
بر صدایتان تسلط داشته باشید.
دستهایتان را زیاد تکان ندهید.
از جملاتی مثل ” سئوال خوبی پرسیدید“ یا ” خوشحالم که این سئوال را پرسیدید“
استفاده کنید.
زودتراز سایرین به محلی که قرار است در آنجا پرزنت داشته باشید بروید.
حتما“ قبل از پرزنت آن را برای یک نفر ارایه دهید و تمرین کنید.
برای مواردی چون کمبود زمان و یا اضطراب خود عذرخواهی نکنید.
سرحال و سرزنده باشید. این حس مسری خواهد بود.
پرزنت خود را با نکته ای خاص به پایان برسانید.
مهمترین سرمایه شما در پرزنت اعتماد به
نفس و خودباوری است.
یک از مهمترین عوامل موفقیت شما قدرت بیان و نفوذ کلام شماست.
قابلیت ها و لیاقت های فردی خود را ارتقاء دهید.
در هنگام پرزنت حتما“ به شخص مقابل هم اجازه صحبت کردن و نظردادن بدهید.
خجالت یک باور غلط است.
قدرت همه انسانها زیاد است، اما این بستگی به باور و یقین ما دارد که تا چه حد
بتوانیم از این قدرت استفاده کنیم.
Presentation
یک جاده دو طرفه است، تو خوب پرزنت می کنی و او خوب گوش می دهد.
“Honesty is the
best policy” یعنی صداقت بهترین و قویترین ابزار است.
نرم و ملایم و زیبا سخن بگویید.
فرد محترمی باشید. ( به خود احترام بگذارید!)
” اگر می خواهید ببینید که دیگران نسبت به شما چه حسی دارند، ببینید که خود شما چه
حسی را نسبت به خود دارید!)
متبسم باشید و شخصیت قاطعی داشته باشید.
دانش و آگاهی خود را بالا ببرید تا بهتر سخن بگویید.
با احساس و هیجان سخن بگویید.
به هنگام ارائه سخن به نیازها و منافع طرف مقابل هم فکر کنید.
خود پیام خود باشید و در مخاطب باور بسازید و به این توجه کنید که مخاطب اول باید
تو را باور کند و بعد حرف تو را.
اول او را مثل خود عقاب ( تشنه رسیدن به هدف ) کنید، بعد برایش صحبت کنید.
یک عقاب باید: الف) شوق پرواز ب) مهارت پرواز داشته باشد.
پرزنتور باید بر روی حرکات بدن خود کنترل داشته باشد و ایجاد حس آرامش کند.
“Practice makes PERFECT!” به این معنا که تمرین راه کامل شدن است.
متن: تهیه وارائه
یک پرزنت برای بسیاری ازما به عنوان کاری نه چندان دلخواه تلقی می شودواغلب
درهنگام تهیه وارائه آن دچار هیجان می شویم.اماچگونه می توان براین هیجان واضطراب
غلبه کرد.رعایت نکات زیر می تواند پرزنت مارا جالب تر نماید:
اولین قدم تجزیه وتحلیل :شامل دانستن نوع حضار ,انتظار آنها از نو ع پرزنت شما,هدف
آنها از حضور ,ومدیریت برزمان توسط شمابه عنوان ارائه دهنده می باشد.
دومین قدم آماده سازی:تنظیم حدود بحث واهداف کلیدی به شما در ارائه یک پرزنت روشن
وصریح کمک می کند.با یک مقدمه شروع کنیدوسپس موارد اصلی را بگوییدوآنگاه با نتیجه
گیری بحث را پایان دهید.بیادداشته باشید که پرزنت خودراباید ساده وروشن بیان
نمایید واز ارائه بیش از حد جزئیات که اغلب گیج کننده وکسل آوراست خودداری کنید.
سومین قدم تمرین:یکی از موثرترین راهها برای کاهش هیجان مدیریت زمان وتنظیم مطالب
براساس زمان در اختیار است می توان پرزنت خودرا برروی نوارکاست ضبط کرده وآنرا گوش
داده وبدین طریق خودرابسنجیم.تمرین باعث اعتماد به نفس بیشتر می شود.
ارائه پرزنت چهارمین گام است:از حرکات چشم (eye contact) استفاده کنید.پرزنت خود را با یک داستان
کوتاه جالب یا یک شوخی بامزه شروع کنید.با این کارارتباط خودرا با حضار برقرار می
کنید.لبخند را از یاد نبرید.
پنجمین قدم استفاده بهینه از امکانات:خوب است از یک ویژوالایزر استفاده کنیدزیرا
ابزار بسیار مفیدی برای انتقال مفاهیم است.چارت ها ,نوشته ها وجداول خودرا به گونه
ای تهیه کنید که براحتی قابل خواندن باشد.
بله، همهی اینها سخنرانیهای بسیار مهمی هستند و میتوانند آینده ی شما را رقم بزنند. پس نگذارید که این فرصتها از دست بروند بدون اینکه شانس موفقیتتان را بالا ببرید.
هیچ چیز به اندازه ی این کار نمی تواند یک سخنرانی را خراب کند. چند وقت پیش مدیری را دیدم که سخنرانی اش را فقط به خاطر اینکه با پول خردهای توی جیبش بازی میکرد از دست داد. بعد از سخنرانی کسی درمورد محتویات سخنرانی او حرفی نمی زد، همه فقط میگفتند که چقدر از صدای جرینگ جرینگ پول خردها اعصابشان خرد شده است. کنار گذاشتن این عادت ها کار سختی نیست. گهگاه هنگام تمرینات سخنرانیتان فیلمبرداری کنید و بعد آنرا مرور کرده و پی به عادت های آزاردهنده تان ببرید تا بتوانید آن ها را کنار بگذارید.
۵- لباس مناسب بپوشید
روزی با یکی از مدیر عاملان صحبت میکردم که میگفت اولین چیزی که در برخورد با یک فرد به آن توجه میکند لباس هایش است. باید بتوانید طوری لباس بپوشید که حداقل یک پله از حضار بالاتر باشید.متوجه باشید که کفش های ارزان، شلوار جین و بلوزهای رنگی مناسب انجام یک سخنرانی نیست. به لباس پوشیدنتان خیلی دقت کنید.
۶- حرف های تازه بزنید
از تکرار کردن داستان ها و خاطرات همیشگی پرهیز کنید. حرف های تازه بزنید. سعی کنید در سخنرانیتان جایی هم برای وقایع روز باز کنید. حتماً آن روز یا آن هفته اتفاق جدیدی افتاده است که در موردش صحبت کنید. حرف ها و مطالب تکراری شنوندگان را خسته و بی حوصله خواهد کرد. حرف های جدید برعکس آنها را راغب به گوش کردن و توجه بیشتر میکند.
۷- تمرین داشته باشید
دانشجویان محترم دانشگاه پیام نور فیروزآباد که درس کارآموزی یا پروژه را با اینجانب اخذ کرده اند؛ رزومه خود را به آدرس IRANKAB@yahoo.com ارسال کنند.
در رزومه خود تمامی توانایی و سابقه کاری آورده شود.