دانشجویان محترمی که با اینجانب درس شیوه ارایه دارند؛ باید بدانند که همهی ما در بعضی
مراحل زندگی مجبور به سخنرانی کردن میشویم. مصاحبه ای برای کار جدیدتان است؟
سخنرانی برای ناظر یا هیئت مدیره ی شرکت محل کارتان است؟
بله، همهی اینها سخنرانیهای بسیار مهمی هستند و میتوانند آینده ی شما را رقم
بزنند. پس نگذارید که این فرصتها از دست بروند بدون اینکه شانس موفقیتتان را بالا
ببرید.
در اینجا به نکاتی اشاره میکنیم که هنگام سخنرانی کردن برای شنوندگانی حرفه ای
و متخصص باید به خاطر داشته باشید.
۱- شنوندگان را هم درگیر
کنید
شنوندگان هم دوست دارند که وارد ماجرا شوند، نه اینکه فقط گوش کنند و
حوصله شان سر برود. شما باید به آنها برای نشستن و گوش دادن به حرفهایتان دلیل
بدهید. ۳۰ تا ۹۰ دقیقه زمان دارید تا بتوانید توجه آنها را جلب کنید. میتوانید
همان تکنیک قدیمی شروع کردن سخنرانی با یک جوک را به کار گیرید. اما…شاید زیاد هم
ایده ی جالبی نباشد.
اشتباه نکنید–مطمئناً دادن یک جنبه ی شوخی آمیز به سخنرانیتان قابل قبول است.
اما اگر این جنبه را به صورت کلی وارد سخنرانی کنید با اینکه سخنرانی را با یک جوک
شروع کنید بسیار متفاوت است.
پس بهتر است که آن را با یک سوال آغاز کنید. این
تکنیک بسیار جواب میدهد. چون شنوندگان را هم وارد بحث میکند. تکنیک دیگری که گه
گاه توسط بعضی سخنرانان به کار گرفته میشود بردن نام بعضی از اشخاص بین حضار
است.
۲- سرزنده و با روح باشید
بهترین سخنرانان کسانی هستند که چه در حرکاتشان و چه در سخن گفتنشان با روح و
سرزنده هستند. خوب نیست که خود را پشت سکو پنهان کنید یا فقط در گوشه ای باستید.
دفعه ی بعد این کار را امتحان کنید: وقتی برای یک گروه ۲۰ نفره یا بیشتر سخنرانی
میکنید، حین صحبت کردن بین شنوندگانتان راه بروید. هر از چند گاهی ایستاده و
دستتان را روی شانه ی یکی از شنوندگان قرار دهید. با این کار باعث خواهید شد که
توجه آنها به شما بیشتر جلب شده و به حرفهایتان دقیق تر گوش کنند.
۳- صدایی
تاثیرگذار داشته باشید
روی چیزی که میخواهید تحویل دهید، زمان بگذارید. کسی توقع ندارد که مثل یک
گوینده ی تلویزیون بیایید و بروید. باید بتوانید صدایی خوشایند و سرگرم کننده تحویل
دهید. هنگام سخنرانی به این چهار نکته توجه داشته باشید: تن صدایتان را هر از گاهی
تغییر دهید، درجه ی صدا را بالا و پایین ببرید، سرعت صحبت کردنتان را تغییر دهید، و
گاه گاهی برای تاثیر گذاری بیشتر سکوت کنید.
۴- از کارهایی که باعث پرت کردن
حواس شنوندگان میشود دوری کنید
هیچ چیز به اندازه ی این کار نمی تواند یک سخنرانی را خراب کند. چند وقت پیش
مدیری را دیدم که سخنرانی اش را فقط به خاطر اینکه با پول خردهای توی جیبش بازی
میکرد از دست داد. بعد از سخنرانی کسی درمورد محتویات سخنرانی او حرفی نمی زد، همه
فقط میگفتند که چقدر از صدای جرینگ جرینگ پول خردها اعصابشان خرد شده است. کنار
گذاشتن این عادت ها کار سختی نیست. گهگاه هنگام تمرینات سخنرانیتان فیلمبرداری
کنید و بعد آنرا مرور کرده و پی به عادت های آزاردهنده تان ببرید تا بتوانید آن ها
را کنار بگذارید.
۵- لباس مناسب بپوشید
روزی با یکی از مدیر عاملان صحبت میکردم که میگفت اولین چیزی که در برخورد با
یک فرد به آن توجه میکند لباس هایش است. باید بتوانید طوری لباس بپوشید که حداقل
یک پله از حضار بالاتر باشید.متوجه باشید که کفش های ارزان، شلوار جین و بلوزهای
رنگی مناسب انجام یک سخنرانی نیست. به لباس پوشیدنتان خیلی دقت کنید.
۶- حرف های تازه بزنید
از تکرار کردن داستان ها و خاطرات همیشگی پرهیز کنید. حرف های تازه بزنید. سعی
کنید در سخنرانیتان جایی هم برای وقایع روز باز کنید. حتماً آن روز یا آن هفته
اتفاق جدیدی افتاده است که در موردش صحبت کنید. حرف ها و مطالب تکراری شنوندگان را
خسته و بی حوصله خواهد کرد. حرف های جدید برعکس آنها را راغب به گوش کردن و توجه
بیشتر میکند.
۷- تمرین داشته باشید
چندین مرتبه تمرین کردن سخنرانیتان میتواند باعث موفقیتتان شود چون معمولاً
رقبایتان این کار را نخواهند کرد. معمولاً افراد فقط چند دقیقه قبل از سخنرانیشان
نگاهی به نوشته هایشان میاندازند، اما سخنرانان موفق همیشه برای تمرین آن هم وقت
میگذارند. یک سخنران واقعی از قبل برنامه ریزی میکند که چطور سخنرانی خود را شروع
کند و چطور به پایان برساند. میدانند که چه موقع بین حضار
راه بروند و دست روی
شانه ی چه کسی بگذارند. میدانند که چه زمانی سکوت کرده و چه زمانی تن صدایشان را
تغییر دهند. میدانند که به کجا نگاه کنند. با تمرین کردن مطمئناً سخنرانی بهتری
ارائه خواهید داد.
مقدمهچینی
بسیاری افراد حتی در دوران تحصیل و برای نوشتن انشاء نیز برای
پرداختن به مقدمه دچار مشکل میشوند. با توجه به نکات زیر حداقل از اصول کلی مقدمه
آگاه خواهند شد:
- مقدمه باید مختصر باشد، اما در عین حال هدف از بیان آن را
مشخص کند تا شنونده بداند که قرار است به چه موضوعی پرداخته شود.
- مقدمه نباید
تنها اطلاعات خاصی را به شنونده منتقل کند، بلکه باید شنونده را جذب کند و برای
پیگیری کلام انگیزه لازم را در او به وجود آورد.
- مطالب بیان شده باید مرتبط با
یکدیگر باشند، نهاین که در مقدمه به نکاتی پرداخته شود که در آخر بحث، هیچ
نتیجهای از آنها گرفته نشود.
- در نهایت با نوع کلام خود سعی کنید ارتباطی میان
خود و شنوندهایجاد کنید که موج مثبتی ایجاد شود و فضای دلنشین و مطلوبی به بحث شما
بدهد.
اصل موضوع سخرانی را چگونه بیان کنیم؛
و اما در پرداختن به مطالب اصلی کلام، پس از مقدمه، نکات زیر را در نظر داشته
باشید:
- از کلمات قابل درک و با معنی استفاده کنید.
- القاب، عناوین و
اصطلاحات فوق تخصصی، کمکی به درک بهتر موضوع نمیکند. البته هنگام نیاز باید به
آنها اشاره کرد. اما موضوع اصلی نباید تحت الشعاع این مساله قرار گیرد، زیرا
شنونده خسته میشود.
- برای پرداختن به موضوع، در صورت امکان میتوانید از
داستانهای کوتاه، ضرب المثلها و اطلاعات جالب دیگر برای حمایت از موضوع اصلی
استفاده کنید و بر جذابیت کلام و درک بهتر آن بیفزایید.
- سعی کنید حتماً از
موضوع مورد نظر به اندازه کافی اطلاع و آگاهی داشته باشید تا با تسلط کامل درباره
آن صحبت کنید.
- به یاد داشته باشید هرچه بیشتر مطالعه کنید، بیشتر خواهید دانست
و هرچه بیشتر بدانید و بیاموزید، به جاهای بهتری میرسید.
- وقتی از جنبههای
گوناگون یک مساله آگاه باشید، با اعتماد به نفس بیشتری راجع به آن صحبت میکنید و
این حس مثبت خود را به شنونده نیز منتقل خواهید کرد.
- با اشاره به ارزش و اهمیت
موضوع، علت انتخاب خود را در پرداختن به آن بیان کنید و در صورت لزوم جزییاتی که
مرتبط با مساله باشند را نیز تشریح کنید.
- دیگران را در بحث خود وارد کنید و
از نظرات آنها نیز مطلع شوید، چرا که اگر تا انتهای بحث پیش بروید، امکان دارد نقاط
کور و مبهمیبرای شنوندگان ایجاد شده باشد و آنها فرصت ابراز عقیده یا سؤال در آن
موارد را نداشته باشند.
- هرگز فکر نکنید سکوت حضار دقیقاً به معنای تأیید و
همراهی با گفتههای شماست. حتی اگر سکوتی نیز حکمفرما شد، سعی کنید با طرح برخی
سؤالات در ارتباط با موضوع آنها را به شرکت در بحث تشویق کنید.
- از مکثهای
طولانی و توپوق زدن جدا بپرهیزید؛ زیرا این گونه موارد نه تنها حاکی از عدم تسلط و
آگاهی کافی شما نسبت به موضوع است، بلکه هماهنگی و ارتباط میان موارد را از میان
میبرد و در ضمن موجب حواس پرتی شنوندگان و خارج شدن رشته گفتار از دست شما میشود؛
البتهاین کار نیاز به تمرین دارد، اما ضروری و ممکن است.
- توجه داشته باشید
حتی عامیترین مردم نیز قادر به درک میزان توانایی شما در بیان، کلام و نحوه گفتار
هستند. مردم همیشه به خود افراد توجه دارند نه به مدرک و درجه تحصیلی شان. پس اگر
عالی ترین مدارک تحصیلی را نیز داشته باشید، اما در انتقال مفاهیم و مقاصد مورد نظر
خود ناتوان باشید، موفقیتی کسب نخواهید کرد.
- موارد فوق، نکاتی ساده اما مهم را
به شما یادآوری میکنند که با وجود ساده بودن نیاز به تمرین و صرف وقت دارند که ما
امیدواریم شما نیز با رعایت آنها در زندگی اجتماعی و کارهای خود، به موفقیتهای
روزافزون دست یابید.
خیلی عالی بود، از اینکه به فکر ما هستید متشکرم ... موفق باشید!
سلام با تشکر استاد اگه میشه درباره شیوه ارایه توضیحاتی بدهید اخه وبلاگتون این قسمتو باز نکرد